Julia Mikx

Julia is cultureel en sociaal antropoloog met een kunstacademie achtergrond. Sociale innovatie begint voor haar bij onderzoek: participeren, observeren, meebewegen en luisteren naar experts, ofwel de mensen die het onderwerp zijn van onderzoek. Zij weten waar de kansen liggen en zijn de sleutel tot verandering. Of zoals Hannah Arendt al zei: “Political questions are far too serious to be left to politicians”. In haar vorige baan als conceptontwikkelaar en productieleider bij culturele evenementen, werkte ze aan projecten waarin complexe thema’s als kansenongelijkheid, migratie en democratie van een nieuw perspectief werden voorzien. Met veel enthousiasme blijft ze zoeken naar nieuwe verrassende vormen om discussies te laten oplaaien, mensen samen te brengen en ze bewust te maken van hun eigen denk- en maakkracht.

 

Als je een tijdmachine had, naar welke tijd zou je dan teruggaan?

“Mag ik ook vooruit? Ik ben zo benieuwd wat er allemaal nog wordt ontdekt en uitgevonden als ik tachtig ben”.  

Betrokken bij de projecten:

12+

Inclusief Onderwijs

Van traditionele onderwijslocaties naar inclusieve scholen die maatwerk bieden aan álle leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsbehoefte. Dat is het doel. Zo houden we ieder kind binnen de eigen wijk en voorkomen we verwijzingen naar speciaal onderwijs.

Bekijk project

12+

Verbindingshuis

Het doel van het Verbindingshuis is om een omgeving te creëren waar ouders en (uithuisgeplaatste) kinderen in een ontspannen sfeer een band kunnen opbouwen. Hier krijgen ze de ruimte om waardevolle momenten te delen en positieve herinneringen te maken tijdens hun begeleide bezoeken.

Bekijk project

12+

Opleiden Onder Schooltijd

Ouders van jonge kinderen krijgen een opleiding aangeboden. Onder schooltijd en op de school van hun kinderen. Zo kunnen ze kansen voor zichzelf en hun kinderen vergroten; want het opleidingsniveau, het netwerk en de taalontwikkeling van ouders zijn belangrijke bepalers voor de schoolloopbaan van een kind. Terwijl de ouders leren en werken, worden de jongste kinderen opgevangen in de kinderopvang of voorschool. Hier kunnen ze zich op ontwikkelen en dat draagt bij aan een goede start op de basisschool.

Bekijk project