Evelyn van der Burg

Als klein meisje had Evelyn geen rekenknobbel. Spelletjes verslond ze daarentegen al te graag. Haar moeder bedacht daarom leuke rekenspelletjes om haar beperkte aandacht tóch vast te houden. Met succes, want haar cijfers voor rekenen gingen al snel omhoog. Ruim 25 jaar later zet Evelyn dezelfde uitgangspunten in voor (creatieve) processen, (digitale) producten en lespakketten. Ze schrijft ook graag. Het liefst verhalen en scenario’s, maar ze is ook te porren voor pakkende teksten met een herkenbare tone of voice. En zo ontdekt ze via de jonge doelgroep steeds nieuwe woorden, afkortingen en emojis die ze zelf niet in het dagelijks leven gebruikt.

Bij Garage2020 zet Evelyn haar passie voor ontwerpen en co-creatie in om laagdrempelige en leuke oplossingen te bedenken voor complexe vraagstukken. Haar kracht zit in het op een eenvoudige manier doorvertalen van pijnpunten naar oplossingen die de kern raken. Dat betekent doorvragen en speuren totdat we de essentie van het probleem bij de lurven hebben, maar dat doet Evelyn gelukkig maar al te graag.

 

Welke Disney-personage zou je willen zijn?

Counselor Jerry – ook wel de Jerries – in de Disney Pixar film Soul. Het zijn meerdere karakters die samen het geheel van het universum vormen, op zo’n manier gevisualiseerd dat mensen ze kunnen begrijpen en waarnemen. Hoe gaaf zou het zijn als je zielen helpt om hun unieke persoonlijkheden en ‘vonk’ te vinden en vervolgens naar de aarde laat reizen om hun ambities waar te maken?

Betrokken bij de projecten:

12+

Vleuten Versterkt

Met Vleuten Versterkt creëren we een aanpak om de positieve kanten van prestatiedruk te behouden en de negatieve kanten te laten verdwijnen.

Bekijk project

12+

Kinderparticipatie Gemeente Rotterdam

Het doel van dit project is om kinderparticipatie in Rotterdam vorm te geven. De gemeente wil een systeem ontwikkelen waar kinderen tussen de 4 en 12 jaar mee kunnen praten en meebeslissen over plannen die hun wijk en stad beïnvloeden. Uiteindelijk wil de gemeente Rotterdam ervoor zorgen dat kinderen een volwaardige stem krijgen in de besluitvorming over hun leefomgeving.

Bekijk project

16+

Mindspace

Mindspace is een innovatie die jeugdhulpverleners kan helpen om stressvolle reacties in het lichaam eerder en beter te herkennen en er sneller van te herstellen. Zo blijven ze lichamelijk en mentaal sterk en kunnen ze nog beter hulp verlenen aan jongeren. Mindspace bestaat uit een horloge die trillingen geeft als je stress ervaart en bijbehorende tips en workshops over stress.

Bekijk project

12+

Mes Less

Mes Less maakt jongeren (10-14 jaar) bewust van de risico’s en gevolgen die het dragen en gebruiken van een mes kunnen hebben. Jongeren ervaren in VR een uitdagende, voor hen herkenbare situatie en kunnen uit een aantal eindscenario’s kiezen, waaronder een einde waarbij ze kiezen voor een mes. In de bijbehorende training denken jongeren samen na over hun eigen keuzes en bijbehorende gevolgen. Hierdoor worden jongeren zich bewust van de risico’s van het dragen van messen, denken ze na over alternatieven en gaan ze na wie ze kunnen benaderen in een voor hen lastige situatie.

Bekijk project

12+

BUIT

BUIT is een interactief lesprogramma dat jongeren leert de signalen van uitbuiting te herkennen en hulpmiddelen biedt waarmee ze zichzelf en anderen kunnen beschermen. Het lesprogramma start met het kijken van een film, waarna de klas in gesprek gaat met één of meerdere personages van de film via een chatbot. De chatbot is menselijk, sympathiek en realistisch. Het bevat audio notes, video’s en foto’s van de personages. De ervaringen en situaties van de personages vormen het uitgangspunt om leerlingen en docenten op een goede manier met elkaar in gesprek te laten gaan.

Bekijk project