Werving van pleegouders

maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Ouders

Werving van pleegouders

maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Ouders

 

Het ministerie van VWS vroeg ons om een analyse van het huidige wervingsproces van nieuwe pleegouders. De centrale vraag: “Hoe kunnen we de werving van potentiële pleegouders optimaliseren en zorgen dat er meer pleeggezinnen bijkomen?” In een rapport en visualisatie van het proces delen we onze bevindingen.

Ontwikkeling

Op basis van een document-analyse, kwalitatief onderzoek en data-analyse is een klantreis ontwikkeld: de route die iemand aflegt om pleegouder te worden. Hiermee zijn de meest kansrijke gebieden in kaart gebracht voor verbetering van het wervingsproces. Deze zijn vertaald in twee ontwerpvragen: hoe kunnen we de fases ‘informatie vragen’ en ‘aanmelden’ organischer laten verlopen? en Hoe kunnen we matchen op basis van pleegouders en ouders? Door middel van een iteratief proces met tweeëntwintig jeugdhulpprofessionals, dertien (aspirant-)pleegouders, één ouder en negen mensen van buiten sector (‘vreemde vogels’) is gewerkt aan een gevalideerd advies van drie prototypen, inclusief een implementatievoorstel.

Gedurende dit traject zijn de volgende bijvangsten opgedaan: kijk altijd eerst in het netwerk van het kind en stimuleer contact met lotgenoten. Daarnaast is duidelijk geworden dat werving en matching ‘binnen instellingsmuren’ plaatsvindt, hierdoor blijven kansen op gemeentelijk of regionaal niveau onbenut. Zo kan het gebeuren dat een instelling wel een pleegouder heeft, maar geen pleegkind, terwijl een collega-instelling in de regio wel een pleegkind heeft, maar geen pleegouder. Verder zijn er veel inspirerende wervingsinitiatieven in het land, maar ontbreekt het aan uitwisseling hierover tussen instellingen.  

 

Download Opleg Notitie

Download Klantreis PDF

Meer projecten in maatschappelijke-problemen

maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Opleiden Onder Schooltijd

Ouders van jonge kinderen krijgen een opleiding aangeboden. Onder schooltijd en op de school van hun kinderen. Zo kunnen ze kansen voor zichzelf en hun kinderen vergroten; want het opleidingsniveau, het netwerk en de taalontwikkeling van ouders zijn belangrijke bepalers voor de schoolloopbaan van een kind. Terwijl de ouders leren en werken, worden de jongste kinderen opgevangen in de kinderopvang of voorschool. Hier kunnen ze zich op ontwikkelen en dat draagt bij aan een goede start op de basisschool.

Bekijk project
maatschappelijke-problemen

Implementatietraject

Jongeren

Zeggus

Met Zeggus ga je op een speelse manier met elkaar in gesprek over wat je vindt van gesprekken in het verleden, heden en toekomst. Zeggus is een spel voor twee spelers, dat helpt om het gesprek tussen jeugdigen en volwassenen te verbeteren. Je werkt samen aan het perfecte gesprek met elkaar. Feedback, maar dan 2.0.

Bekijk project
maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Jongeren

Tafelberg

De Tafelberg is een woongemeenschap, gehuisvest in een voormalig gebouw voor gesloten jeugdzorg. Hier wonen jongeren die uit de jeugdhulp komen samen met studenten en werkende jongeren, met als doel elkaar te ondersteunen en een bloeiende community te creëren.

Bekijk project
Bekijk alle projecten

Contact

Partners