Rap MEe

maatschappelijke-problemen

Ontwerptraject

Jongeren

Rap MEe

maatschappelijke-problemen

Ontwerptraject

Jongeren

Rap MEe

Met Rap MEe geeft Garage2020 de mogelijkheid aan jongeren om door middel van creatieve reflectie hun stem te laten horen.

Tijdens de tweede lockdown in de coronacrisis stroomden er alarmerende berichten binnen over de crisissituatie waarin veel kinderen en jongeren verkeerden. Kinderen bellen en chatten gedurende de tweede lockdown veel vaker met De Kindertelefoon over emotionele problemen dan in de eerste lockdown. En dat terwijl er juist minder vaak contact wordt opgenomen over normale puberzaken als verliefdheid en vriendschap. Zeer ernstige signalen. Iedereen zit met handen in het haar, hoe hiermee om te gaan?
Met Rap MEe geeft Garage2020 jongeren een stem. Uit eerdere projecten hebben we gezien hoe goed jongeren zich kunnen uiten met muziek en creatieve video’s. Door gebruik te maken van een ME-bus, uitgerust met opnameapparatuur, geven we hier vorm aan.

Woensdag 10 februari hebben we een eerste test gedaan van dit concept in Amsterdam-Zuidoost. Vijf jongeren zijn gevraagd een rap te schrijven over corona en hoe corona hen beïnvloed heeft, om deze vervolgens te komen opnemen in de bus. De opname-sessies werd gehost door bekende vlogger Ismail Ilgun en begeleid door de professionele producer Joram Letlora. Nadat de raps waren opgenomen kwam de professionele jury (Dherl Deekman) de beste rap uitkiezen. Tenslotte was er een gesprek met staatssecretaris Paul Blokhuis en de rappers. De winnende rap zal een platform krijgen en Dherl biedt de winnende rapper de gelegenheid tot een opname- en productie sessie in een professionele studio. Ook mocht de winnende rapper op vrijdag 12 februari via een videogesprek aan Burgemeester Halsema zijn of haar rap verder toelichten.

Met dit concept kunnen we buurten bezoeken en laagdrempelig, voor iedereen, creatieve reflectie bieden. We dagen jongeren uit om een rap te schrijven en deze onder professionele begeleiding op te nemen in de ME-bus. Zo krijgen jongeren de kans om te laten horen hoe ze deze tijd ervaren en geven ze andere jongeren erkenning.

De raps zijn te bekijken op het YouTubekanaal van RapMEe.

 

Meer projecten in maatschappelijke-problemen

maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Inclusief Onderwijs

Van traditionele onderwijslocaties naar inclusieve scholen die maatwerk bieden aan álle leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsbehoefte. Dat is het doel. Zo houden we ieder kind binnen de eigen wijk en voorkomen we verwijzingen naar speciaal onderwijs.

Bekijk project
maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Opleiden Onder Schooltijd

Ouders van jonge kinderen krijgen een opleiding aangeboden. Onder schooltijd en op de school van hun kinderen. Zo kunnen ze kansen voor zichzelf en hun kinderen vergroten; want het opleidingsniveau, het netwerk en de taalontwikkeling van ouders zijn belangrijke bepalers voor de schoolloopbaan van een kind. Terwijl de ouders leren en werken, worden de jongste kinderen opgevangen in de kinderopvang of voorschool. Hier kunnen ze zich op ontwikkelen en dat draagt bij aan een goede start op de basisschool.

Bekijk project
maatschappelijke-problemen

Implementatietraject

Jongeren

Zeggus

Met Zeggus ga je op een speelse manier met elkaar in gesprek over wat je vindt van gesprekken in het verleden, heden en toekomst. Zeggus is een spel voor twee spelers, dat helpt om het gesprek tussen jeugdigen en volwassenen te verbeteren. Je werkt samen aan het perfecte gesprek met elkaar. Feedback, maar dan 2.0.

Bekijk project
Bekijk alle projecten

Contact

Partners