Open Kaart

beschermende-factoren

Ontwerptraject

Jongeren

Open Kaart

beschermende-factoren

Ontwerptraject

Jongeren

Ontdek jezelf door de ogen van anderen!

Open Kaart is een verrassend kaartspel waarmee jongeren of gezinsleden zichzelf en elkaar beter kennen. Door vragen over elkaar te beantwoorden leren ze zich in de ander in te leven en zich kwetsbaarder op te stellen. Zo worden onderlinge banden versterkt en weerbaarheid vergroot.

Waarom
Jongeren hebben nog nooit eerder zo veel te kampen gehad met angsten, depressie en burn-out klachten. De complexe prestatiemaatschappij waar we in leven en het eenzijdige positieve beeld van anderen op social media zorgen voor onrealistisch hoge verwachtingen. Dit zorgt voor onzekerheid en stress. Veel jongeren praten weinig met hun ouders over wat hen bezig houdt of dwars zit. In de hulpverlening of coaching werken reflectieoefeningen goed om zelfinzicht en weerbaarheid te vergroten, maar deze zijn niet altijd leuk om te doen. Onze uitdaging was daarom om geen interventie, maar een leuk spel te ontwikkelen, dat weerbaarheid vergroot en onderlinge relaties versterkt. Een spel waarin spanning, nieuwsgierigheid en plezier hand in hand gaan met kwetsbaar durven zijn en je open leren stellen.

“Ik heb door dit spelletje de rest beter leren kennen… en mezelf daardoor eigenlijk ook”
-Jochem, 13 jaar

Voor wie
Open Kaart is ontwikkeld voor jongeren vanaf 12 jaar om met elkaar of met gezinsleden te spelen. Het spel is ook goed te gebruiken voor professionals die met jongeren werken of voor teams die elkaar beter willen leren kennen.

Ontwikkeling
Tijdens de ontwikkeling van Open Kaart ontdekten we dat het veel leuker is om vragen over elkáár te beantwoorden dan om vragen over jezelf te beantwoorden. We ontdekten ook dat veel jongeren naast grappige vragen juist ook graag serieuze vragen over het leven willen bespreken. Zo ontwikkelden we stap voor stap een spel om jezelf te leren kennen door de ogen van anderen. Open Kaart was oorspronkelijk ontworpen als een app, maar na de prototypes op papier te hebben getest, bleek dat een kaartspel de meest waardevolle vorm was. We geloven dat producten niet beperkt moeten zijn tot digitale producten – als tastbare oplossingen beter werken.

Open Kaart is uitgebreid getest met jongeren van 12 tot 24 jaar met zeer positieve resultaten. Inmiddels is het spel op de markt gebracht en zijn bijna 1000 exemplaren verkocht.

 

Naar Open Kaart

 

Meer projecten in beschermende-factoren

beschermende-factoren

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Verbindingshuis

Het doel van het Verbindingshuis is om een omgeving te creëren waar ouders en (uithuisgeplaatste) kinderen in een ontspannen sfeer een band kunnen opbouwen. Hier krijgen ze de ruimte om waardevolle momenten te delen en positieve herinneringen te maken tijdens hun begeleide bezoeken.

Bekijk project
beschermende-factoren

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Opleiden Onder Schooltijd

Ouders van jonge kinderen krijgen een opleiding aangeboden. Onder schooltijd en op de school van hun kinderen. Zo kunnen ze kansen voor zichzelf en hun kinderen vergroten; want het opleidingsniveau, het netwerk en de taalontwikkeling van ouders zijn belangrijke bepalers voor de schoolloopbaan van een kind. Terwijl de ouders leren en werken, worden de jongste kinderen opgevangen in de kinderopvang of voorschool. Hier kunnen ze zich op ontwikkelen en dat draagt bij aan een goede start op de basisschool.

Bekijk project
beschermende-factoren

Ontwerptraject

Jongeren

Jongline

Jongline is een fysieke tool die zorg- of onderwijsprofessionals kunnen inzetten tijdens persoonlijke begeleiding van jongeren. Het brengt op een visuele en speelse manier zowel het fysieke als digitale sociale netwerk van de jongere in kaart. Hierdoor wordt de jongere in de expertrol gezet en daarmee wordt een veilige omgeving gecreëerd voor open gesprekken. Dit biedt hulpverleners een unieke kans om de echte digitale leefwereld van de jongere te begrijpen en op de juiste manier te ondersteunen.

Bekijk project
Bekijk alle projecten

Contact

Meedoen aan dit project?

Scholen en zorginstellingen

Voor maximale impact willen we dat het spel door zoveel mogelijk jongeren en gezinnen gespeeld wordt. Daarom zoeken wij naar scholen, zorginstellingen of andere organisaties die de spellen willen afnemen en gebruiken.

Neem contact op

Partners