Je kiest, maar wat?

beschermende-factoren

Ontwerptraject

Kinderen

Je kiest, maar wat?

beschermende-factoren

Ontwerptraject

Kinderen

Waarom kies je voor iets – en niet voor het ander? En welke gevolgen heeft welke keuze?

Je kiest, maar wat?!maakt jongeren bewust van de gevolgen die keuzes kunnen hebben. Je kiest, maar wat?! is een spel dat jongeren in de klas kunnen spelen, maar ook een digitale vindplaats waar bijvoorbeeld waargebeurde verhalen gelezen kunnen worden. Je kiest, maar wat?!maakt keuzes en de complexiteit van keuzes bespreekbaar. Waarom kies je voor iets? Kies je voor iets om er bij te horen, afleiding te zoeken, respect te winnen of misschien wel voor de liefde? En wat zijn de gevolgen hiervan?

Waarom?

Jongeren maken ontelbare keuzes. Meestal gaat dit goed, maar soms heeft een keuze, of een ketting van keuzes, vervelende gevolgen. Door sommige beslissingen kunnen jongeren uiteindelijk in bijvoorbeeld de schulden komen, ernstig gewond raken of in de mensenhandel terecht komen. Om dit te voorkomen stelden we de vraag: hoe kunnen we jongeren bewust maken van de mogelijke consequenties van hun keuzes? In het analoge spel “Je kiest, maar wat?!” worden jongeren (herkenbare) dilemma’s voorgelegd. “Neem je een jointje aan of sla je hem af?” en “Neem je het op voor je vriend of niet?”. Alleen spelen de jongeren het spel niet vanuit hun zelf maar stappen ze in het leven van Ot.

Ot, het hoofdpersonage, loopt tijdens de middelbare schooltijd tegen allerlei dilemma’s aan. Keuzes maken is niet makkelijk voor Ot: de stemmetjes in Ot’s hoofd willen allemaal wat anders. Deze stemmetjes hebben ieder een eigen persoonlijkheid met specifieke karaktereigenschappen en doelen. Donny Doekoe bijvoorbeeld neemt risico en wil graag rijk worden. Leergierige Leslie daarentegen kiest voor zekerheid en wil vooral haar ouders trots maken. Doordat iedere speler een stemmetje in het hoofd van Ot speelt bepalen jullie samen Ot’s levenslijn. Empathie ontwikkelen naar jezelf en anderen staat hierin centraal. Door vanuit andere karakters te redeneren leer je te begrijpen waarom jijzelf en andere bepaalde keuzes maken. Het spel stimuleert het herkennen van ongewenste keuzes bij jezelf en anderen en het gesprek aan gaan over wat je kan doen in moeilijke situaties.

Voor wie
Je Kiest, Maar Wat?! is bedoeld voor jongeren in de middelbare schoolleeftijd, tussen ca. 12 – 18 jaar.

Ontwikkeling

Het spel is volop met succes getest op middelbare scholen en MBO’s. Ook stond het vorig jaar op de Dutch Design Week. Daarnaast bouwen we aan een digitale vindplaats waar jongeren, maar ook leraren en begeleiders meer informatie en verhalen kunnen vinden over het thema.

Meer projecten in beschermende-factoren

beschermende-factoren

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Verbindingshuis

Het doel van het Verbindingshuis is om een omgeving te creëren waar ouders en (uithuisgeplaatste) kinderen in een ontspannen sfeer een band kunnen opbouwen. Hier krijgen ze de ruimte om waardevolle momenten te delen en positieve herinneringen te maken tijdens hun begeleide bezoeken.

Bekijk project
beschermende-factoren

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Opleiden Onder Schooltijd

Ouders van jonge kinderen krijgen een opleiding aangeboden. Onder schooltijd en op de school van hun kinderen. Zo kunnen ze kansen voor zichzelf en hun kinderen vergroten; want het opleidingsniveau, het netwerk en de taalontwikkeling van ouders zijn belangrijke bepalers voor de schoolloopbaan van een kind. Terwijl de ouders leren en werken, worden de jongste kinderen opgevangen in de kinderopvang of voorschool. Hier kunnen ze zich op ontwikkelen en dat draagt bij aan een goede start op de basisschool.

Bekijk project
beschermende-factoren

Ontwerptraject

Jongeren

Jongline

Jongline is een fysieke tool die zorg- of onderwijsprofessionals kunnen inzetten tijdens persoonlijke begeleiding van jongeren. Het brengt op een visuele en speelse manier zowel het fysieke als digitale sociale netwerk van de jongere in kaart. Hierdoor wordt de jongere in de expertrol gezet en daarmee wordt een veilige omgeving gecreëerd voor open gesprekken. Dit biedt hulpverleners een unieke kans om de echte digitale leefwereld van de jongere te begrijpen en op de juiste manier te ondersteunen.

Bekijk project
Bekijk alle projecten

Contact

Partners