Strategisch vooronderzoek
Ontwerptraject
Implementatietraject
Innovatie mindset
Kinderen
Strategisch vooronderzoek
Ontwerptraject
Implementatietraject
Innovatie mindset
Kinderen
Van traditionele onderwijslocaties naar inclusieve scholen die maatwerk bieden aan álle leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsbehoefte. Dat is het doel. Zo houden we ieder kind binnen de eigen wijk en voorkomen we verwijzingen naar speciaal onderwijs. In samenwerking met SWV Amsterdam-Diemen.
Waarom
Volgens verschillende onderzoeken presteren leerlingen in een inclusieve setting beter, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Ook leren kinderen hier elkaar te ondersteunen, wat hun acceptatie en tolerantie versterkt. Voor leraren betekent dit een verlichting van de werkdruk, doordat de zorg voor de leerlingen gedeeld wordt binnen het team. Deze innovatie vormt een oplossing voor het feit dat sommige kinderen niet naar school kunnen in hun wijk. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat alle kinderen naar school kunnen binnen de wijk?
“Ik had eerst wat bezwaren tegen zo groot dromen en denken, omdat het dan vaak verder gaat dan inclusief onderwijs. Maar collega’s vonden juist veel overeenkomsten in hun droombeelden. Ik merkte dat het draagvlak voor inclusief onderwijs groot is bij ons op school.”
– Directeur van deelnemende school.
Voor wie
Voor kinderen, zodat zij allemaal in hun eigen wijk naar school kunnen met elkaar. En voor medewerkers op scholen om inclusief onderwijs te realiseren.
Ontwikkeling
Garage2020 gebruikt Design Thinking als leidraad voor het ontwikkelproces. Dit betekent dat we vanuit verschillende perspectieven (leerlingen, ouders, leerkrachten, zorgprofessionals) werken aan oplossingen die aansluiten op de behoeften van de school. Het project bestaat uit vier onderdelen:
1. Innovatietraject: In dit traject onderzochten we samen met een specifieke school wat de uitdagingen zijn rondom inclusief onderwijs en of dit een voorbeeldconcept voor andere scholen zou kunnen zijn.
2. Coachingstraject: In dit traject worden vijf scholen begeleid om hun eigen pad naar inclusief onderwijs vorm te geven. Garage2020 biedt coaching en tools, maar de scholen voeren zelf het proces uit. Momenteel hebben de vijf scholen hun uitdagingen geïdentificeerd en ontwikkelen zij pilots die hun uitdagingen aankaarten, waarmee zij kunnen beginnen in 2025.
3. Voorloperstraject: Hierbij delen 4 scholen die al verder gevorderd zijn in hun transitie naar inclusief onderwijs hoe zij dit bereikt hebben, en denken mee met de scholen in het leertraject.
4. Wijktraject: Binnen het project inclusief onderwijs werd duidelijk dat samenwerking met partners binnen de wijk noodzakelijk is om inclusief onderwijs te realiseren. Het is ook onderdeel van het traject om deze samenwerking binnen verschillende wijken in Amsterdam te verbeteren. Momenteel loopt er een wijktraject in de wijk Watergraafsmeer, waarbij er wordt onderzocht welke uitdagingen de verschillende scholen in die wijk hebben, en hoe zij met elkaar kunnen samenwerken om inclusief onderwijs te realiseren voor alle kinderen in hun wijk.
Strategisch vooronderzoek
Kinderen
Ouders van jonge kinderen krijgen een opleiding aangeboden. Onder schooltijd en op de school van hun kinderen. Zo kunnen ze kansen voor zichzelf en hun kinderen vergroten; want het opleidingsniveau, het netwerk en de taalontwikkeling van ouders zijn belangrijke bepalers voor de schoolloopbaan van een kind. Terwijl de ouders leren en werken, worden de jongste kinderen opgevangen in de kinderopvang of voorschool. Hier kunnen ze zich op ontwikkelen en dat draagt bij aan een goede start op de basisschool.
Bekijk projectImplementatietraject
Jongeren
Met Zeggus ga je op een speelse manier met elkaar in gesprek over wat je vindt van gesprekken in het verleden, heden en toekomst. Zeggus is een spel voor twee spelers, dat helpt om het gesprek tussen jeugdigen en volwassenen te verbeteren. Je werkt samen aan het perfecte gesprek met elkaar. Feedback, maar dan 2.0.
Bekijk projectStrategisch vooronderzoek
Jongeren
De Tafelberg is een woongemeenschap, gehuisvest in een voormalig gebouw voor gesloten jeugdzorg. Hier wonen jongeren die uit de jeugdhulp komen samen met studenten en werkende jongeren, met als doel elkaar te ondersteunen en een bloeiende community te creëren.
Bekijk project