BUIT

maatschappelijke-problemen

Ontwerptraject

Jongeren

BUIT

maatschappelijke-problemen

Ontwerptraject

Jongeren

Fictie inzetten om empathie aan te wakkeren

BUIT is een interactief lesprogramma dat jongeren leert de signalen van uitbuiting te herkennen en hulpmiddelen biedt waarmee ze zichzelf en anderen kunnen beschermen. Het lesprogramma start met het kijken van een film, waarna de klas in gesprek gaat met één of meerdere personages van de film via een chatbot. De chatbot is menselijk, sympathiek en realistisch. Het bevat audio notes, video’s en foto’s van de personages. De ervaringen en situaties van de personages vormen het uitgangspunt om leerlingen en docenten op een goede manier met elkaar in gesprek te laten gaan.

Waarom

Steeds meer jongeren met een laag verstandelijke beperking zijn slachtoffer van criminele en seksuele uitbuiting. Om hen weerbaar te maken tegen uitbuiting ontwikkelde Noord-Holland Samen Veilig een speelfilm. Wij hebben, volgend op de film, een interactief lesprogramma ontwikkeld dat aansluit op de belevingswereld van jongeren en hen in gesprek laat gaan over de gevolgen van uitbuiting.

We hebben bewust voor de chatbot gekozen omdat zowel de vorm, inhoud en taal naadloos aansluiten op de belevingswereld van de jongeren. Daarnaast laten verschillende studies zien dat boodschappen verpakt in een (fictieve) vertelvorm ons gedrag of houding sterker beïnvloeden dan boodschappen in een andere verpakking.

Voor wie

De innovatie is ontwikkeld voor jongeren op de middelbare school.

Ontwikkeling

Het lesprogramma is ontwikkeld en getest in de brugklas en is daar goed ontvangen.

Bekijk meer en download het gratis lesprogramma op https://buitindeklas.nl/.

 

Meer projecten in maatschappelijke-problemen

maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Vleuten Versterkt

Met Vleuten Versterkt creëren we een aanpak om de positieve kanten van prestatiedruk te behouden en de negatieve kanten te laten verdwijnen.

Bekijk project
maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Inclusief Onderwijs

Van traditionele onderwijslocaties naar inclusieve scholen die maatwerk bieden aan álle leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsbehoefte. Dat is het doel. Zo houden we ieder kind binnen de eigen wijk en voorkomen we verwijzingen naar speciaal onderwijs.

Bekijk project
maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Kinderparticipatie Gemeente Rotterdam

Het doel van dit project is om kinderparticipatie in Rotterdam vorm te geven. De gemeente wil een systeem ontwikkelen waar kinderen tussen de 4 en 12 jaar mee kunnen praten en meebeslissen over plannen die hun wijk en stad beïnvloeden. Uiteindelijk wil de gemeente Rotterdam ervoor zorgen dat kinderen een volwaardige stem krijgen in de besluitvorming over hun leefomgeving.

Bekijk project
Bekijk alle projecten

Contact

Partners