Vleuten Versterkt

maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Ontwerptraject

Implementatietraject

Innovatie mindset

Kinderen

Vleuten Versterkt

maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Ontwerptraject

Implementatietraject

Innovatie mindset

Kinderen

Wanneer is goed, goed genoeg?

Met Vleuten Versterkt creëren we een aanpak om de positieve kanten van prestatiedruk te behouden en de negatieve kanten te laten verdwijnen.

Waarom

Landelijk wordt er veel beroep gedaan op gespecialiseerde jeugdhulp door ouders en jongeren. Professionals zien oorzaken in de prestatiemaatschappij: het gevoel van maakbaarheid van succes en het moeten voldoen aan een (ongeschreven) norm. 

De gemeente Utrecht heeft ons gevraagd onderzoek te doen in de wijk Vleuten, Binnenstad, Oost, en Noord-Oost, hoe die prestatiedruk zich manifesteert. Wanneer is goed, goed genoeg? En wie is nou verantwoordelijk voor het – toekomstig – geluk van een kind? En hoe ga je daar mee om?

Daarnaast heeft Samenwerkingverband Zuid-Kennemerland VO gevraagd hetzelfde traject te doorlopen met de scholen uit deze regio. 

“Helemaal niks doen in mijn vrijetijd? Nee, dat is tijdverspilling.”
– Jongere, 14 jaar, Vleuten

Voor wie

Het doel van dit project is om samen met jongeren, ouders en professionals inzicht te krijgen in de knoppen waar we aan kunnen draaien om de positieve aspecten van prestatiedruk te behouden en de negatieve effecten te laten verdwijnen.

Ontwikkeling

Binnen Vleuten zijn we verschillende initiatieven gestart om het systeem rond prestatiedruk te veranderen, dit doen we met interventies op scholen, sport- en cultuurclubs, bij gezinnen thuis, en voor specialistische jeugdhulp, 

Mede door het succes van dit project, zijn we binnen de Utrechtse wijken Binnenstad, Oost, en Noord-Oost hetzelfde traject aan het doorlopen. 

Daarnaast zijn we in samenwerking met het Samenwerkingverband Zuid-Kennemerland VO eenzelfde traject gestart om de prestatiedruk van jongeren op scholen te veranderen. Ook hier zullen we uitgebreid onderzoek doen waar deze prestatiedruk vandaan komt en hoe we samen met scholen, ouders en leerlingen dit kunnen veranderen. 

 

Meer projecten in maatschappelijke-problemen

maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Inclusief Onderwijs

Van traditionele onderwijslocaties naar inclusieve scholen die maatwerk bieden aan álle leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsbehoefte. Dat is het doel. Zo houden we ieder kind binnen de eigen wijk en voorkomen we verwijzingen naar speciaal onderwijs.

Bekijk project
maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Kinderparticipatie Gemeente Rotterdam

Het doel van dit project is om kinderparticipatie in Rotterdam vorm te geven. De gemeente wil een systeem ontwikkelen waar kinderen tussen de 4 en 12 jaar mee kunnen praten en meebeslissen over plannen die hun wijk en stad beïnvloeden. Uiteindelijk wil de gemeente Rotterdam ervoor zorgen dat kinderen een volwaardige stem krijgen in de besluitvorming over hun leefomgeving.

Bekijk project
maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Opleiden Onder Schooltijd

Ouders van jonge kinderen krijgen een opleiding aangeboden. Onder schooltijd en op de school van hun kinderen. Zo kunnen ze kansen voor zichzelf en hun kinderen vergroten; want het opleidingsniveau, het netwerk en de taalontwikkeling van ouders zijn belangrijke bepalers voor de schoolloopbaan van een kind. Terwijl de ouders leren en werken, worden de jongste kinderen opgevangen in de kinderopvang of voorschool. Hier kunnen ze zich op ontwikkelen en dat draagt bij aan een goede start op de basisschool.

Bekijk project
Bekijk alle projecten

Contact

Partners