Strategisch vooronderzoek
Ontwerptraject
Implementatietraject
Innovatie mindset
Kinderen
Strategisch vooronderzoek
Ontwerptraject
Implementatietraject
Innovatie mindset
Kinderen
Ouders van jonge kinderen krijgen een opleiding aangeboden. Onder schooltijd en op de school van hun kinderen. Zo kunnen ze kansen voor zichzelf en hun kinderen vergroten; want het opleidingsniveau, het netwerk en de taalontwikkeling van ouders zijn belangrijke bepalers voor de schoolloopbaan van een kind. Terwijl de ouders leren en werken, worden de jongste kinderen opgevangen in de kinderopvang of voorschool. Hier kunnen ze zich op ontwikkelen en dat draagt bij aan een goede start op de basisschool.
Waarom
Kinderen van laagopgeleide ouders of ouders met een laag inkomen beginnen al op de basisschool met een achterstand die ze in hun schoolcarrière niet meer inhalen. Het opleidingsniveau en het inkomen van de ouders hebben meer invloed op de schoolprestaties van een kind dan een migratieachtergrond, blijkt uit nieuw onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB).
Het opleidingsniveau wordt vaak benoemd als een vaststaand gegeven, maar waarom zouden we daar niet iets aan proberen te veranderen?
“Mijn dochter liep net langs. Ik kan nu laten zien: Mama leert en werkt, ze doet iets! Zo ben je een rolmodel.”
– Moeder
Voor wie
Opleiden onder schooltijd richt zich op laag- of niet opgeleide ouders van kinderen van 2 tot 12 jaar. Tegelijkertijd is het een innovatie die interessant is voor zowel de basisschool, de kinderopvang als de gemeente. Want Opleiden onder Schooltijd naar pedagogische banen in de buurt betekent; meer ouderbetrokkenheid op school, minder gebruik van uitkeringen en minder personeelstekorten in de kinderopvang.
“Ik wil wel weer werken of verder leren, maar ik wil ook mijn kind naar school brengen.”
– Alleenstaande moeder“Weet je, ik ben moeder van drie kinderen en wil ik heel graag een opleiding volgen. Ik wil ze laten zien: jullie moeder kan het wél. Dat vind ik belangrijk.”
– Moeder uit Amsterdam Nieuw-West
Ontwikkeling
Dit project is ontwikkeld tijdens het innovatietraject in Amsterdam Zuidoost in samenwerking met de kernpartners uit de Jeugdzorg. De onderzoeksvraag was complex: Hoe kunnen we kansen vergroten voor het jonge kind? Het antwoord was simpel: ouders een opleiding bieden onder schooltijd.
Garage2020 vond in OBS de Toekomst, Stichting Westelijke Tuinsteden, Impuls Kinderopvang en Gemeente Amsterdam de partners om dit te realiseren.
Tijdens drie proef- opleidingsdagen in 2023 behaalden 11 moeders van basisschool De Toekomst hun kinder-ehbo-diploma. Dit liet zien dat als we het 9 tot 5 denken iets meer loslaten en meedenken met ouders met jonge kinderen, er genoeg talentvolle ouders zijn die onder schooltijd aan de slag willen. De trots van het behalen van een diploma heeft de groep moeders met elkaar verbonden en gesterkt in hun zelfvertrouwen om samen de uitdaging van een opleiding aan te gaan.
Op dit moment maken 14 moeders zich klaar om in januari 2025 te beginnen met een module tot groepshulp in de kinderopvang. Zij krijgen een jaarcontract aangeboden door Impuls Kinderopvang, waarmee ze direct aan het werk kunnen en de opleiding kunnen volgen. Daarnaast start een BOOST-klas om de moeders te helpen om taal- en studievaardigheden te verbeteren en persoonlijke uitdagingen in het leven aan te pakken. Ondersteund door hulp-/ zorgorganisaties uit de buurt. Alles onder schooltijd en met een duurzame businesscase in ontwikkeling.
“Ik heb veel actieve en betrokken ouders op deze school die soms in een situatie zitten waarin ze geen oplossingen meer zien. Ook omdat ze het netwerk niet hebben of het geld niet of de taal niet voldoende beheersen. En dit project verbindt heel veel van die dingen met elkaar.”
– Directeur OBS de Toekomst“Het mooie is dat als ouders in ontwikkeling komen, ze ook anders gaan kijken naar andere uitdagingen in hun leven. Het heeft een positief effect op veel vlakken. Kinderen groeien in eigenwaarde als ze zien dat ouders groeien in eigenwaarde.”
– Directeur OBS de Toekomst
Strategisch vooronderzoek
Kinderen
Met Vleuten Versterkt creëren we een aanpak om de positieve kanten van prestatiedruk te behouden en de negatieve kanten te laten verdwijnen.
Bekijk projectStrategisch vooronderzoek
Kinderen
Van traditionele onderwijslocaties naar inclusieve scholen die maatwerk bieden aan álle leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsbehoefte. Dat is het doel. Zo houden we ieder kind binnen de eigen wijk en voorkomen we verwijzingen naar speciaal onderwijs.
Bekijk projectStrategisch vooronderzoek
Kinderen
Het doel van dit project is om kinderparticipatie in Rotterdam vorm te geven. De gemeente wil een systeem ontwikkelen waar kinderen tussen de 4 en 12 jaar mee kunnen praten en meebeslissen over plannen die hun wijk en stad beïnvloeden. Uiteindelijk wil de gemeente Rotterdam ervoor zorgen dat kinderen een volwaardige stem krijgen in de besluitvorming over hun leefomgeving.
Bekijk project