Gripper

beschermende-factoren

Ontwerptraject

Implementatietraject

Kinderen

Gripper

beschermende-factoren

Ontwerptraject

Implementatietraject

Kinderen

Kennismaken met het Gripper-spel: leuk, grappig en er wordt veel gelachen. 

Gripper is een spel voor kinderen van 7 jaar en ouder die kennis gaan maken in een nieuw pleeggezin. Ervaringsdeskundigen geven aan weinig grip te hebben ervaren op die periode en niet te weten wat hun nieuwe pleeggezin wel of niet over hen weet. Gripper is een laagdrempelig spel waarmee alle spelers op een ongedwongen, luchtige manier kennis met elkaar kunnen maken. 

Het is gewoon zo’n leuk spel!
– Amir, 7 jaar

 

Waarom

Gripper is specifiek ontwikkeld voor kinderen die naar een nieuw pleeggezin gaan. Ervaringsdeskundigen geven aan weinig grip te hebben ervaren op die periode. Ze geven aan wel te weten dat er een dossier over hen bestond, maar dat ze zelf niet wisten wat hierin werd beschreven. En dat juist die onwetendheid voor een onveilig of onprettig gevoel zorgt. Ook hulpverleners zeggen het contact met kinderen graag anders vorm te willen geven. Omdat kennis maken in een nieuwe, onbekende situatie lastig kan zijn, ontwierpen we een laagdrempelig spel dat kan helpen in deze kennis maken. In het spel staan speelplezier voor het hele gezin, én die ongedwongen kennismaking centraal. De eerste gebruikers van het spel gaven aan dit spel niet alleen gebruikt kan worden bij de kennismaking in een nieuw pleeggezin, maar in allerlei situaties waar kinderen en jongeren kennis maken.

Soms moet je een drempel over om te vertellen of de juiste woorden te vinden.
– Naomi, gezinsouder

Ik zie dat Gripper effect heeft, omdat het kind eigen regie krijgt over wat hij wilt delen met mij en anderen. Daarnaast zorgt het voor verbinding met pleegouders in het spel.
– Jolanda, crisispleegzorgwerker

Je komt dingen over elkaar te weten die je nog niet wist, en je kan ermee lachen.
– Nora, 9 jaar

 

Het spel

In het spel werken alle spelers samen. Ze doen hun best elke ronde zo veel mogelijk punten te halen door het vertellen van verhalen. Om de beurt kiezen de spelers 1 van de 3 onderwerpen op het kaartje en vertellen hier zoveel mogelijk over in 30 seconden. Dat kan een persoonlijk verhaal zijn, maar ook iets algemeens of fantasievols. De rest probeert vooraf te bedenken welke woorden de verteller gaat gebruiken. Zo worden er punten gescoord. De volgende keer kun je als team samen proberen je eigen score te verbeteren.

“Het spel is telkens anders: grappig, leuk en spannend.”
– Yara, hulpverleners crisisopvang

“Er werd flink gelachen.”
– Sarah, pleegmoeder

Nieuwsgierig naar het spel? Bekijk de spelregels hier.

Meer projecten in beschermende-factoren

beschermende-factoren

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Opleiden Onder Schooltijd

Ouders van jonge kinderen krijgen een opleiding aangeboden. Onder schooltijd en op de school van hun kinderen. Zo kunnen ze kansen voor zichzelf en hun kinderen vergroten; want het opleidingsniveau, het netwerk en de taalontwikkeling van ouders zijn belangrijke bepalers voor de schoolloopbaan van een kind. Terwijl de ouders leren en werken, worden de jongste kinderen opgevangen in de kinderopvang of voorschool. Hier kunnen ze zich op ontwikkelen en dat draagt bij aan een goede start op de basisschool.

Bekijk project
beschermende-factoren

Ontwerptraject

Jongeren

Jongline

Jongline is een fysieke tool die zorg- of onderwijsprofessionals kunnen inzetten tijdens persoonlijke begeleiding van jongeren. Het brengt op een visuele en speelse manier zowel het fysieke als digitale sociale netwerk van de jongere in kaart. Hierdoor wordt de jongere in de expertrol gezet en daarmee wordt een veilige omgeving gecreëerd voor open gesprekken. Dit biedt hulpverleners een unieke kans om de echte digitale leefwereld van de jongere te begrijpen en op de juiste manier te ondersteunen.

Bekijk project
beschermende-factoren

Ontwerptraject

Jongeren

Feelee

Feelee is een app die jongeren inzicht geeft in hun emoties om zo hun mentale veerkracht te versterken. Het is onze droom om de jongeren met AI relevante inzichten en handvatten te geven om zo hun eigen gedrag bij te sturen.

Bekijk project
Bekijk alle projecten

Contact

Bestel Gripper nu voor slechts €22,50!

De eerste gebruikers van het spel gaven aan dat het spel in allerlei situaties waarin kinderen, jongeren en volwassenen kennismaken gespeeld kan worden. En kinderen en volwassenen die elkaar al kennen, komen nog meer over elkaar te weten! Daarom wil Garage2020 álle gezinnen de kans geven dit toffe, spel aan te schaffen.

Bestelformulier

Partners